Deze maand bestaat de Scheveningse wijkmarkt aan de Stevinstraat 50 jaar. Een reden om een feestje te vieren en dat gaan de kooplieden dan ook doen. Met een maand lang acties in de maand juni zullen de kooplieden op alle marktdagen leuke evenementen organiseren waar u als consument van kan profiteren. “We gaan onze vaste klanten maar ook nieuwe klanten eens lekker in het zonnetje zetten”, aldus Jan Brand; een van de mede organisatoren. De Scheveninger ondersteunt de marktkooplieden.
Geschiedenis
In 1968 is de Scheveningse wijkmarkt begonnen op een plek waar tegenwoordig bejaardenhuis De Thuishaven staat, de plek die op Scheveningen bekend stond als het Schelpengat bood op dinsdag en donderdag plaats aan de kooplieden. Helaas waren het dempen en bouwplannen er de oorzaak van dat de markt moest verplaatsen naar de Berkenbosch Blokstraat. Vanaf 1974 werd de markt dan ook standaard op donderdag gehouden waar het eerst een dinsdag- en donderdagochtend markt was. In november 1979 verplaatste de markt naar de huidige locatie aan de Stevinstraat alwaar het nu al 39 jaar bivakkeert. Ondanks protest van een projectontwikkelaar destijds.
De feestmaand is niet het enigste dat de kooplieden gaan organiseren. Iets verderop in het jaar zullen nog leuke acties bekend worden gemaakt zodat de markt bij iedereen onder de aandacht kan worden gebracht. Jan Brand en Arco Verkerk, de organisatoren namens de kooplieden zijn vol goede moed dat het een succes gaat worden. ‘Hoewel de term ‘wijkmarkt’ zou kunnen aangeven dat we alleen maar klanten uit de wijk willen bedienen, niets is minder waar!’ lacht Verkerk. Jan Brand beaamt dit. ‘Naast de wijk zijn wat ons betreft alle consumenten in Nederland welkom. Toeristen, Hagenaren en Hagenezen maar ook van ver daarbuiten zijn mensen welkom om bij ons boodschappen te komen doen. Simpelweg omdat we veel te bieden hebben! Verkerk valt hem bij. ‘Naast gunstige prijzen is ook het kwaliteitsniveau erg hoog. Onze collega’s zijn vakmensen die het klappen van de zweep kennen maar zoveel hart voor de zaak hebben dat ze willen dat iedereen van hun vakkennis kan genieten. Daarnaast is de gezelligheid ook een factor. Je zou kunnen zeggen dat kwaliteit van leven begint op de markt! Na de feestmaand zijn er dan ook nog wat acties in de planning. Hierover zijn Brand en Verkerk geheimzinnig. ‘Als verrassing houden we graag nog wat onder de pet al moet er geen illusie worden geschapen dat het om iets grootschaligs gaat’ lacht Brand. Denk aan visueel alsook handig vult de bevlogen poelier hem nog aan.